ALEXANDR VELIKÝ
Postava slavného vojevůdce si o svůj film přímo říkala. Vždyť před Stonem ho chtěla natočit celá řada jiných režisérů (R. Scott, S. Spielberg, G. Lucas, M. Gibson…) a dokonce paralelně s tímto filmem měl vznikat konkurenční projekt Baze Luhrmana (Moulin Rouge). Stone ale přitvrdil a v konkurenčním boji obstál, zatímco Luhrman svůj projekt odsunul „na neurčito“. Alexandr patří mezi nejslavnější postavy lidských dějin. Své ambiciózní a možná i přehnaně naivní představy o podmanění si celého světa se tři sta let před Kristem proměňovaly v tvrdou skutečnost. Stone se nám snažil představit mnoho střípků z Alexandrova života, počínaje dětstvím v Makedonii a konče smrtí v Babylóně, ale zároveň se vyhnul některým divácky potenciálně vděčným scénám, jako je třeba přetnutí gordického uzlu.
Hlavní téma filmu tkví v paradoxu Alexandrových objevitelských snah. Čím dále se při svých dobyvačných výpravách dostával, tím více se mu hrotil jeho vlastní svět. Sám neměl kořeny nikde – "rodinu" založil až pozdě, daleko od Makedonie na cestách po Asii, v původním domově mu zbyla akorát matka. Ale tak to neplatilo u jeho bojovníků, kteří byli sice zprvu nadšeni vydařeným dobýváním, ale po osmi letech od domova necítili již žádnou touhu kodrcat se dál na východ.
Úlohu Alexandra nezapomenutelně ztvárnil Colin Farrell (Telefonní budka). Jeho Alexandr je psychologicky uvěřitelný, herci nechybí charisma ani schopnost dokonale znázornit hrdinovy vlastnosti v rozsahu od klukovské nezkušenosti přes krutého zabíječe až po homosexuální orientaci. Právě homosexualita (ve starověku prý nic neobvyklého) je často ve vztahu s tímto filmem zdůrazňovaná. Dnes už však rozhodně není překvapivá, protože kontroverzních témat už světová kinematografie zažila nespočet. Stone navíc zůstává u náznaků, ale k tomu se dostanu později.
I ostatní postavy filmu se mohou pyšnit jak výrazně kvalitním scénáristickým spodobněním, tak výbornými představiteli. Velmi mnoho prostoru dostává Alexandrova matka Olympias v podání Angeliny Jolie (Tomb Raider), která je ve skutečnosti jen o rok starší než Farrell. Své ale odvedlo líčení, takže castingu není co vyčítat. Naopak. Jolie se své role zhostila obdivuhodně. Nejen že snad ve všech scénách musela zvládat klubko živých hadů, přesvědčivá je i herecky. Alexandrova matka byla velmi manipulativní a svého manžela Filipa (Val Kilmer) se snažila ovlivňovat tak, až se ji to vymstilo. Celý Alexandrův příběh je zarámován vyprávěním Ptolemaia, kterého zahrál Anthony Hopkins (Mlčení jehňátek). I ve statické poloze (celou dobu vypráví ve stoje v Alexandrijské knihovně) dokáže herecky zaujmout.
Oliver Stone (Takoví normální zabijáci, Četa) je sice kontroverzní režisér, vzpomeňme na jeho předchozí poctu Fidelu Castrovi, ale na Alexandra měly jeho politické a společenské názory pramalý vliv. Možná se něco dostalo do mluvy Alexandrova učitele Aristotela, možná se jeho postoje odrazily v jiných scénách, nic však ve filmu nepůsobí rušivě a neničí kouzlo jeho historičnosti. Historická látka je zpracovaná detailisticky. I když vynechává některé zajímavé momenty ze života vojevůdce, soustřeďuje se na postavy, jejich psychologii a motivaci. Zprvu vyprávění působí jako dokument pro zpestření nudných hodin středoškolského dějepisu, ale trpělivého diváka čeká vše, co by od takového velkofilmu očekával – akční scény (dvě bitvy, které ale nejsou příliš dlouhé), dramatické výstupy, milostnou scénu (nikoliv homosexuální), putování ve vedru i zimě, nádherné kostýmy a rekvizity, krev… Všechno ale slouží jako ilustrace chrakteristik hlavních hrdinů.